tiistai 19. huhtikuuta 2016

Wat Pho

Thaimaan-matkamme kuului Koh Taon lisäksi alkuperäisen suunnitelman mukaan neljä päivää Bangkokissa, mutta loppujen lopuksi olimmekin Bangkokissa viisi päivää lentokone ongelmien vuoksi. Täytyy sanoa, ettei yhtään ei harmittanut. Matka Koh Taolta sujui todella hyvin ja paljon tyynemmässä säässä kuin menomatka Koh Taolle. Matkustimme Lomprayah -yhtiön katamaraanilla ja täytyy sanoa, että kyseinen yhtiö oli järjestänyt kuljetukset paikasta A paikkaan B todella hyvin, niin että kukaan ei eksy väärän bussiin tai jää pois väärässä paikassa. Matkustajat saivat rintaansa tietyn värisen tarran, joka kertoi määränpään. Myös matkatavaroihin laitettiin saman värinen tarra. Kun saavuimme Donsakiin, niin siellä oli monta bussia, jotka veivät matkustajat eri puolille Thaimaata. Kun matkustajilla oli tarrat rinnassa, oli bussikuskien helppo ohjata kukin oikeaan bussiin.

Näin kauniissa auringonnousussa lähdettiin liikkeelle
Tosin matkustamiseen meni koko päivä, lauttamatkoineen, odotteluineen lentokentällä ja lennolla Bangkokiin. Olimme perillä Bankokissa vasta kuuden maissa, koska lentomme oli hieman myöhässä. Don Muengin kentältä päätimme käyttää julkisia kulkuneuvoja, koska hotellimme Mermaid oli lähellä suht´ lähellä Asokin Skytrain -asemaa. Kentältä siirryimme ensin bussilla Skytrainin Mo Chit-asemalle.  Tosin siitä, mihin bussi meidät jätti oli jonkin matkaa asemalle emmekä löytäneet hissiä eikä asemalla ollut liukuportaita, joten jouduimme raahaamaan laukkujamme todella monta rappusta ylös asemalle.

Hotelimme Mermaid oli todella siisti ja rauhallinen hotelli. Tosin toi kylpyhuoneen ja huoneen välinen ikkuna hieman häiritsi. Yleensä kun on tottunut kylpyhuonessa olemaan ilman katselijoita :). Hotellilla oli myös uima-allas ja ihan kohtuullinen aamiainen kuului hintaan.

Sunnuntaipäivä, joka oli meidän ensimmäinen päivä Bangkokissa, meni oikeastaan ihmetellessä suurkaupunkia. Kävimme kyllä Chatuchakin markkinoilla, joka oli aivan uskomaton kokemus. Parhaiten saa ehkä käsityksen kyseistä paikasta täältä. Lisäksi kävimme parissa läheisessä ostoskekuksessa ja hotellimme lähellä sijaitsevassa Benjasirin puistossa, jossa paikalliset urheilivat, viettivät aikaa ja jossa pääsi opettelemaan puiden ja kasvien nimiä.
Skytrain ja Benjasirin puisto vasemmalla
Armastus Benjasirin puistossa
Ostoskeskus Emporiumin sisäänkäynti
Maanantaina lähdimme sitten tutustumaan Wat Phon -temppeliin. Wat Pho, jonka virallinen nimi on Wat Phra Chetuphon Vimolmangklararm Rajwaramahaviharn, on Unescon maailmaperintölistalla. Wat Pho'on menimme ensin Skytrainillä Saphan Taksin -asemalle ja siellä siiryimme jokiveneseen. Tämä sen takia, että olimme miettineet jokiristeilyä, mutta totesimme, että ehkä emme ehdi toteuttaa sitä, joten tulipahan tehtyä ainakin pieni "risteily" joella.

Wat Pho on Bangkokin vanhin, perustettu 1781, ja laajin temppeli.  Temppelin alueella on sijainnut aikoinaan yliopisto. Nykyään siellä on perinteiseen thai-lääketieteenseen ja hierontaan keskittyvä koulu. Sisäänpääsymaksu oli 100 bathia per henkilö ja se sisälsi pienen pullon vettä. Tosin me emme löytäneet sitä kojua, mistä vesipullon olisi voinut lunastaa. Alue oli tosi laaja, me jaksoimme kierrellä vajaa neljä tuntia, mutta sitten alkoi lämpö ja aurinko hyydyttää.

Wat Phossa on yli tuhat buddhapatsasta, mutta se varmaankin kaikkein kuuluisin ja turistien kuvaama, on 46 metriä pitkä Makaava Buddha. Makaava Buddha on niin iso ja sen ympärillä on pylväitä ja turisteja, joten siitä on vaikea saada hyvää kuvaa, jossa se näkysisi kokonaan. Monessa matkaoppaassa kehoitetaan tutustumaan Buddhan jalkapohjien kuviointiin, mutta valitettavasti jalkapohjat olivat korjauksessa, joten niitä emme nyt päässeet ihmettelemään. Makaavan Buddhan selkäpuolella 108 pronssimaljaa, joihin voi pudottaa kolikoita, jolloin takaa itselleen hyvän onnen. Valitettavasti minä keksityin niin ajatuksella katselmaan kuvauskulmia, että en huomannut pronssimaljoja ennen kuin oli liian myöhäistä.

Phra Ubosuth on suurin ja kaikkein pyhin rakennus. Kullattu Buddha istuu meditoimassa yli kymmenen metriä korkean kullatun perustan päällä.

Alueella olevat rakennutkset sekä keramiikalla koristetut chedet olivat todella kauniita. Maalaukset ja koristelut olivat upeita ja värit olivat myös uskomattoman kauniita. Lisää Wat Phosta voit lukea englanniksi täältä.

Kun olimme nähneet tarpeeksi Buddhapatsaita, päätimme lähteä kävellen Chinatowniin. Silloinhan vietettiin kiinalaista uutta vuotta. Kun pyörimme Chinataownissa, niin yht'äkkiä tällä kadun pätkälle laitettiin aidat kadun varteen ja katua tuli vartioimaan poliiseja. Saimme selville, että Thaimaan kuninkaan kolmas lapsi Prinsessa Maha Chakri Sirindhorn tulisi osallistumaan paikallisen kauppakillan päivälliselle. Päätimme jäädä siis katsomaan tapahtumaa. Valitettavasti minulla ei ole kuvia siitä kuinka katua siivottiin ja putsattiin ennen Prinsessan tuloa, koska nuori poliisi, jonka kanssa keskustelimme googlekääntäjän avulla pyysi, ettemme ottaisi kuvia ja Prinsessasta ei missään tapauksessa saisi ottaa kuvia. No seuraavana aamuna näimme Thaimaan uutisissa koosteen Prinsessan päivän ohjelmasta ja huomasimme, että olimme melkein päässeet Thaimaan uutisiin. Kadun varrella odottaneita ihmisisä oli kuvattu, mutta pätkä oli leikattu niin, että se päättyi juuri ennen meitä. Mikä harmi :).

Suurin osa ihmisistä jäi odottamaan, että Prinsessa palaisi samaa reittiä, mutta kuulemma siihen menisi ainakin pari tuntia, joten me päätimme jättää Chinatownin ja lähteä hotellille, koska kello alkoi olla jo lähellä kuutta ja aamulla olimme lähteneet jo ennen yhdeksää liikenteeseen. Hotellille palasimme metrolla.

Päivä oli todella mielenkiintoinen ja antoisa. Mutta niin oli seuraavakin päivä, jolloin matkasimme Kwai-joelle ja olisimme halunneet päästää tiikereitä vapauteen, mutta niistä sitten seuraavassa postauksessa.

Oikein hyvää alkanutta viikkoa kaikille.

1. Kyllä oli huikeita kuvia! Melkein henkeä pidätellen näitä katselin. Ja Bangkok on upea - olen siellä kerran ollut, ja mieli halajaa uudestaan. Päällimmäisenä mieleen on jäänyt mahtava ruoka. :-) Millaisia ruokamuistoja teille jäi Bangkokista?

1. Kiitos Satu :). Bangkokissa oli todella hyvää ruokaa. Parasta ehkä kuitenkin oli yhdessä sushipaikassa, jossa sushi oli sii TODELLA hyvää ja palvelu oli tosi ystävällistä. Myös katukeittiöistä sai hyvää ja maukasta ruokaa. Musta tuntuu, että tuli koko ajan maisteltua jotain :).

2. Hienoja kuvia! Ja tunnelmia! Upeita nuo kullatut buddhapatsaat. Olenkin joittenkin tuttujeni kuvissa nähnyt tuon makaavan buddha-patsaan, mutta en ole ymmärtänyt, mikä valtava laitos tämä buddhatemppeli on. Nyt valistuin, kiitos!
    Ja Kwai-joki odottaa...

1. Kiitos Tuula :). Mäkin jotenkin ensin ajattelin, että siellä on oikeastaan tuo Makaava Budhha, enkä ymmärtänyt miten isosta paikasta on kyse, mutta upea alue kaiken kaikkiaan.

3. Oi miten upeita kuvia muistot tulee mieleen kun kävimme Bangkokissa:)

1. Kiitos Ritva:). Bangkokista jäi meillekin paljon ihania muistoja.