lauantai 30. elokuuta 2014

Ja vähän tuol puol jokkee

Turun linnaan tutustumisen jälkeen menimme hotelli Radisson Blu -hotelliin (tämä ei ole maksettu mainos tai blogi-yhteistyö), jossa olimme majoittuneena viime kesänä. Tälläkään kertaan hotelli ei pettänyt odotuksia. Valitettavasti täältäkään en tajunnut ottaa kuvia ennen kuin olimme levittäneet tavaramme. Mutta jos majoitutte ko. hotelliin, niin suosittelen varaamaan joen puoleisen huoneen.  Näköalat ovat hienot. Aamiainen hotellilla on myös hyvä. Tulee todella hyvälle tuulelle, kun on istumassa pöytään, niin tarjoilija toivottaa iloisesti hyvät huomenet ja kysyy halutaanko aamiaisella nauttia kahvia vai teetä ja kahvistakin saa valita vaalean ja tumman paahdon välillä ja kun on valinnut kahvin, niin sitä saa termoskannullisen pöytään eikä tarvitse käydä täyttämässä kahvikuppia.

Kun tulimme hotelliin tuli kunnon ukkossadekuuro, mutta onneksi sitä ei kestänyt kauan ja ilta olikin todella kaunis. Armastus toivoi saavansa syödä kunnon pihvin ja hän valitsi ruokapaikaksemme ravintola Torren.  Tämäkään ei ole mikään maksettu mainos tai blogi-yhteistyö, mutta haluan kuitenkin kehua ravintolaa ja sen ruokaa. Henkilökunta oli myös todella ystävällistä. Ravintola Torre on vanhassa Säästöpankin talossa Linnakadun ja Kristiinankadun kulmassa.

Ravintolasali
Minä valitsin alkuun artisokkakeittoa, jossa oli lisäksi serano-kinkkua, kurpitsan siemeniä ja tryffeliöljyä.

Armastuksen alkupala oli Gambas al ajillo.

Pääruuaksi otin Black Angus Steakin ja Armastus otti "antin" samasta härästä. Liha oli juuri sopivasti medium miinus, mitä toivottiin. Kokki todellakin osasi työnsä. Armastus, joka on ammatiltaan kokki ja on erittäin kriittinen ruuan suhteen, oli sitä mieltä, että oli todella hyvää.

Lisäkkeeksi tuli ranskalaisia sekä maalaisperunoita. Pihvit olivat niin täyttävät, että jälkiruokasi oteettiin vain espressot, mutta niistä unohdin ottaa kuvan.

Ruokailun jälkeen lähdettiin kävelemään Aurajoen rantaa, jotta ruoka hieman laskeutuisi. Kun kävelimme takaisin päin, näimme Förin. Siihenhän piti nousta kyytiin, koska  emme olleet koskaan moisella matkustaneet. Niinpä siis siirryttiin tuol puol jokkee.

Me emme omista venettä, mutta jokin niissä kiehtoo, joten niitä tuli kuvattua aika paljon.

Auringonlasku oli todella kaunis ja sitä piti ihailla. Onneksi joenrannassa oli penkkejä, joissa pystyi hetkeksi istahtamaan ja ihailemaan maisemaa.

Aurajoki

Myllysilta on näköjään Aurajoen lemmensilta.

Kuvanveistäjä Kari-Petteri Kakon neljä pronssista veistosta " Tähtiin tähyävät" on sijoitettu Myllysillan kupeeseen, kaksi toiselle puoelle jokea ja kaksi toiselle puolelle. Tässä tosin kuva vain kahdesta niistä.

Eilen
Huomenna
Yritin löytää netistä tälle taideteokselle tekijää ja nimeä, mutta en löytänyt. Todennäköisesti minulla oli väärät hakusanat. Mutta kaunis se minusta joka tapauksessa on.

Kävelyn jälkeen olikin hyvä palata hotellille ja mennä nukkumaan ja todella hyvin nukuttiin. Kiitos hotellin todella hyvän sängyn ja tyynyjen. Aamulla aamupalan jälkeen matka jatkui kohti mökkiämme, jossa vietimme koko kolmen viikon lomamme.

1. Vastaukset
    1. Todellakin lähimatkailu kannattaa. Meillä on Suomessakin todella upeita paikkoja.

2. Voi mitä herkkuja olette syöneet! Täytyy laittaa ravintolan nimi muistiin seuraavaa Turun-keikkaa varten, johon saattaa kyllä kulua pieni tovi. :-)

Olen monesti katsellut Radisson-hotellia, mutta en ole koskaan ollut siellä yötä, lähinnä sen takia, kun se on hieman syrjässä verrattuna esim. Hamburger Börsiin. Vaikka aika lyhyitähän ne välimatkat Turun keskustassa ovat, eikä Radissonkaan nyt loppujen lopuksi kovin kaukana keskustasta ole.

1. Pidän tuosta jokinäkymästä hotellilta eikä minusta keskustaan niin pitkä matka ollut, kun viime kesänä kävelimme hotellilta sinne. Tai sitten se, että on paljon uutta nähtävää vain antaa vaikutelman lyhyestä matkasta.

3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

4. CurryKaneli, uusi yritys minulta. Koskee teosta, jonka tekijää ja nimeä et löytänyt. Tekijä on Mika Natri (Säynätsalo 1969) ja teos nimeltään Pilvet (2006). Sijaitsee,kuten hyvin tiedät, Läntisen Rantakadun ja Ursininkadun kulmassa Turussa.

1. Kiitos Stadin Friidu tiedosta. Eipä Armastuksen ja minun viimekesä antama nimi "Pilvipylväät" kovin kauksi mennyt :). Ihan kiva saada teokselle myös tekijä.

5. Kyllä tästä pitää joki viikonloppu Turkuun ajella, näyttää kuvaukselliselta kaupungilta. Teillä oli varmasti upea reissu!

1. Kyllä oli kiva. Jotenkin olen nyt tykästynyt Turkuun ja varsinkin tuo joenranta on upea paikka. Viime kesänä olimme liikkeellä kirkon suuntaan ja sielläkin on niin kaunista.